VÍNO
Pravidelné a střídmé pití vína podle vědců nejen snižuje riziko infarktu a vzniku nádorových onemocnění, ale má také vliv na výběr stravy. Francouzské a americké vědecké studie totiž dospěly k závěru, že lidé pijící víno zpravidla akceptují odlišný životní styl než ti, kteří dávají přednost pivu a destilátům. Zjistily například, že konzumují více ovoce a zeleniny nebo vláknin.
Při výzkumu vědci zkoumali stravovací návyky a další charakteristiky životního stylu ve vztahu k preferenci alkoholických nápojů u 1846 mužů a 1910 žen. Podle výsledků studie se pravidelné pití vína váže ke skupině s vyšším vzděláním a příjmy, nižšímu zastoupení kuřáků a většímu podílu ovoce, zeleniny, obilovin, vláknin, draslíku, vitaminu E ve stravě, a naopak menší zastoupení tuků. "Konzumenti piva a destilátů vykazovali opačné charakteristiky. Ani u úplných abstinentů, kterých bylo kolem deseti procent, nebylo složení stravy tak příznivé jako u konzumentů vína," říká děkan Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně Jan Žaloudík.
Lékaři již prý nepochybují o tom, že denní pití vína v přiměřeném množství pomáhá snižovat riziko srdečních a cévních onemocnění, například kornatění tepen nebo infarktu. Nejčastěji vědci zmiňují ve víně obsažené polyfenolické látky, především resveratrol. Ten vinná réva vytváří jako ochranný faktor při nepřízni počasí, když se například střídají rychle teplé a chladné dny. "Protože se Česká republika nachází na okrajové části vinařské oblasti, dá se říci, že bílá vína z Moravy a Čech jsou určitě zdravější než bílá vína z jižní Evropy," říká kardiolog Martin Křístek z Ostravské městské nemocnice. ( Zkrácená verze z .http://eshop.apoteka.cz/index.php?cPath=31_95&sort=3a&page=2
|
VÍNO II.
Všechny věci jsou jed a nic není bez jedu. Pouze na dávce záleží, zda se stane jedem. Paracelsus
Kdo víno popíjí, modlí se. Kdo víno chlastá, hřeší! Theodor Heus
Kdo pije, neví, jak víno škodí. Kdo nepije, neví, jak víno prospívá. Japonské přísloví
Penicilin lidi léčí, víno je obšťastňuje. Alexander Fleming (objevitel penicilinu)
Nepijeme proto, abychom upadli, ale abychom se povznesli. Perské přísloví
Kdo nenávidí víno, dopouští se hříchu, ale hříchu bezejmenného. Tomáš Akvinský
Víno v srdci - blaho plodí, mnoho vína, vždy však škodí. Lidové přísloví
Kde není víno, není ani láska. Euripides
Vínem se živí krev a čilost lidí. Plinius
Jediná sklenička spláchne tisíc chmur. Čínské přísloví
Víno je mezi nápoji nejušlechtilejší, mezi léky nejchutnější a mezi pokrmy nejpříjemnější. Plutarchos | | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|