Takový je závěr studie, v níž byly analyzovány výsledky užívání vitamínových přípravků u více než 200 tisíc lidí, publikované v loňském roce v prestižním Journal of the American Medical Association doktorem Goranem Bjelakovicem a kolegy. A ač existovala rozsáhlá snaha jiných vědců výsledky zpochybnit, nadále zůstávají v platnosti. Bylo zjištěno, že vitamíny A, E a beta-karoten užívány jednotlivě či v různých kombinacích přispívají k časnějšímu úmrtí. U vitaminu A bylo nalezeno zvýšení rizika úmrtí o 16%, u vitaminu E o 4% a u beta-karotenu o 7%, vliv vitaminu C na prodloužení života nalezen také nebyl.
Raději pestrá strava a pohyb
Studie potvrdila, že antioxidanty a vitamíny ve formě koncentrovaných přípravků nemají valný účinek. Jejich užívání spíše způsobuje zažívací problémy (převážně beta-karoten, který navíc u kuřáků zvyšuje riziko rakoviny plic) a současně svádí k představě, že je pro zdraví uděláno dost. Jsou poté zanedbávány činnosti, které skutečně podporují zdraví. Bylo prokázáno, že nejvýznamnější zdravotní pozitiva přináší mnohostranné cvičení, pohyb v neznečištěném prostředí a rozmanitá a pravidelná strava s převahou tepelně či mechanicky neupraveným ovocem a zeleninou.
Převzato: iDNES zkrácená verze z 15.4.8